Auto rodzinne do 20 tysięcy – przegląd modeli

450782243941017616.jpg

Wiele osób szuka rodzinnego samochodu, który będzie idealny w systemie co najmniej 2+2. Takie auto rodzinne sprawdzi się w każdej sytuacji. Dzięki większej przestrzeni zapewni spory komfort pasażerom oraz dużo miejsca bagażowego. Zajmiemy się więc tym razem używanymi pojazdami do 20 tysięcy złotych.

Opel Zafira II

Pierwsza generacja Zafiry okazała się ogromnym sukcesem. Do dziś możemy wiele z tych pojazdów podziwiać na naszych drogach. Gdyby nasz budżet sięgał tylko do 10 tysięcy złotych, to z czystym sumieniem polecilibyśmy właśnie Zafirę. Przy większym jednak budżecie warto zastanowić się nad Zafirą B. Ten 7-osobowy van z bardzo ustawnym wnętrzem, sprawdzonym systemem Flex7 oraz sporym bagażnikiem stworzony został na podwoziu popularnego Opla Astry III. Jest to bardzo udany następca swojego pierwowzoru. Spory wybór tych samochodów sprawia, że poniżej 20 tysięcy złotych jesteśmy w stanie kupić Zafirę naprawdę dobrej jakości. Dzięki temu, że produkowana była ona do roku 2014, znajdziemy spory zakres rocznikowy na rynku wtórnym. To idealne auto dla większej rodziny, w którym nawet czwórka dzieci może podróżować w fotelikach. Nie jest to wysokiej jakości pojazd, jeśli chodzi o wykończenie i osiągi, jednak w zupełności starczy na kilka lat użytkownika. Szczególnie polecane są wersje z dieslem 1.9 CDTI o mocy 120 KM lub też 1.6 Twinport. Lepiej uważać z kolei na egzemplarze z dieslem 1.7 CDTI oraz benzynowym 2.0 Turbo. Częstymi problemami, na które skarżą się kierowcy, są awarie manualnych skrzyń biegów oraz problemy z filtrem DPF.

Volkswagen Touran I

W segmencie minivanów warto zwrócić uwagę na Volkswagena Tourana. Pierwsza generacja tego pojazdu produkowana była od 2003 do 2015 roku, dzięki czemu bez trudu znajdziemy dla siebie wersję za 20 tysięcy. Jest to pojazd o całkiem dobrej funkcjonalności. Znajdujące się w tylnym rzędzie trzy fotele można dowolnie regulować i zmieniać ich konfigurację. Dostępny jest w wersji 5- i 7-osobowej. W przypadku pierwszej z nich przy trójce dzieci może być już trochę ciasno. W przeciwieństwie do Zafiry, Touran może pochwalić się lepszym wykonaniem wnętrza. Kierowcy chwalą sobie dobre zawieszenie oraz komfort w prowadzeniu. Tak samo jak Opel uzyskał w teście Euro NCAP wynik pięciogwiazdkowy. Szczególnie polecane są wersje z silnikiem benzynowym 1.6 MPI o mocy 102 KM lub dieslem 1.9 TDI. Ze względu na częste awarie odradzane są z kolei 1.4 TSI oraz diesle 2.0 TDI PD. Problemy występują często z automatycznymi przekładniami DSG.

Citroën C4 Picasso

Produkowany w latach 2006–2013 Citroën C4 Picasso należy do jednych z bardziej popularnych pojazdów w tym segmencie w naszym kraju. Oprócz standardowej wersji znajdziemy także rozbudowaną, czyli C4 Grand Picasso. Jest to pojazd, który również w teście Euro NCAP zdobył komplet pięciu gwiazdek. Kierowcy chwalą sobie ten pojazd za funkcjonalne i przestronne wnętrze. Standardowe C4 Picasso jest samochodem 5-osobowym, a wersja Grand 7-osobowym. Na rynku wtórnym nieco starsza wersja Grand Picasso osiąga zwykle o kilka tysięcy mniejszą cenę. Pojazd ten posiada bardzo dobre zabezpieczenie antykorozyjne, wykonany jest z wysokiej jakości materiałów, ma dobre zawieszenie i wygodne fotele. Polecany jest przede wszystkim z dieslem 1.6 HDI oraz 2.0 HDI. Najgorzej w perspektywie czasu sprawują się wersje benzynowe 1.6 THP. Najczęściej zdarzają się w nich awarie elektroniki.

Mazda 5

Do 20 tysięcy złotych dostępna jest dla nas także Mazda 5 pierwszej generacji. Kierowcy chwalą ją sobie za dobrą jakość prowadzenia, przesuwane boczne tylne drzwi, obszerne wnętrze oraz duży bagażnik. Można zdecydować się na ten model w wersji 5-osobowej lub 7-osobowej. Pojazd cieszy się powodzeniem, zważywszy na fakt, iż japońskie auta słyną z niezawodności. Oczywiście zdobyła ona 5 gwiazdek w Euro NCAP. Polecana jest zwłaszcza z benzynowym silnikiem 2.0 MRZ o mocy 146 KM. Niestety Mazda zaliczyła sporą wpadkę, którą są diesle. Jednostki te podatne są na częste awarie. Do minusów zaliczyć możemy także problemy z korozją, drogie części, szybko zużywające się elementy zawieszenia. Chcąc zmieścić się w 20 tysiącach, znajdziemy raczej modele co najmniej 10-letnie.

Renault Scénic II

Jest to pojazd trochę kontrowersyjny, gdyż nie od dziś wiadomo, że auta francuskiej marki słyną z dużej awaryjności. Mimo to spotkamy wielu zwolenników tego modelu. Scénic II produkowany był w latach 2003–2009 i najbardziej polecane są oczywiście ostatnie roczniki. Na rynku wtórnym auta te nie osiągają wysokich cen, dlatego do 20 tysięcy bez problemy powinniśmy znaleźć dobrej jakości i w miarę nowy, zadbany egzemplarz. Użytkownicy chwalą sobie w nim wysoką jakość materiałów i montażu. Podstawowa wersja Scénica mieści 5 pasażerów w dwóch rzędach, ale dostępna jest także Grand dla siedmiu pasażerów. Pojazd ten również zdobył pięć gwiazdek w Euro NCAP. Polecane są auta zaopatrzone w silnik benzynowy 1.6 16V oraz 2.0 dCi. Z kolei odradza się silniki 1.5 dCi oraz 1.9 dCi. Jeśli myślimy nad większym samochodem, to warto postawić na wersję Grand Scénic. Przy odrobinie szczęścia istnieje nawet opcja zakupu poniżej naszej kwoty Scénica III generacji.

Toyota Corolla Verso II

W kategorii aut rodzinnych jednym z najbardziej cenionych pojazdów na naszym rynku jest druga generacja Corolli Verso. Tworzona między 2004 a 2010 rokiem Toyota uznawana jest za symbol niezawodności oraz trwałości. Pojazd ten dostępny jest dla 5 pasażerów lub też z dwoma dodatkowymi siedzeniami w bagażniku. Jest to raczej prosty pojazd o niezbyt eleganckim wnętrzu. Z drugiej jednak strony przekłada się to na wspomnianą wcześniej trwałość. W standardzie oczywiście mamy pięciogwiazdkowy wynik Euro NCAP. Verso II polecana jest przede wszystkim z silnikiem benzynowym 1.8 VVTi o mocy 129 KM. Odradzane są praktycznie wszystkie diesle.

Opel Vectra C Caravan

Tym razem pewien rodzynek w naszym zestawieniu, czyli pojazd, który nie należy do segmentu minivanów. Niemniej jednak w cenie do 20 tysięcy złotych stanowi on jedno z najprzestronniejszych combi na rynku. Vectra C w wersji Caravan produkowana była między 2003 a 2008 rokiem. Polecana jest przede wszystkim z silnikiem 1.9 CDTI w mocniejszej, 150-konnej wersji, 1.8 140 KM oraz 2.0 Turbo/175 KM. Uważać należy na 3.0 CDTI oraz do starsze jednostki 2.0 DTI, które znane są z awaryjnej pompy wtryskowej. Kierowcy cenią sobie ten pojazd za spore wnętrze oraz pojemny bagażnik.

Peugeot 307 SW

Peugeot 307 SW to przykład nieco starszego pojazdu, za który zapłacimy nawet mniej niż 15 tysięcy złotych. SW była specjalną wersją nieco większego combi od francuskiej firmy. Użytkownicy otrzymywali w nim między innymi trzy oddzielne miejsca z tyłu, stoliki dla tylnej kanapy, przeszklony panoramiczny dach czy też opcjonalnie – dwa dodatkowe miejsca w bagażniku. Warto szukać przede wszystkim wersji po liftingu. Polecane są egzemplarze z silnikiem diesla 2.0 o mocy 90, 109 lub 136 KM czy benzynowy 1.6/109 KM. Najgorzej radzą sobie diesle 1.6. Model ten spotyka całkiem sporo drobnych awarii.

Volkswagen Sharan

W kategorii większych aut warto jeszcze wspomnieć o tym modelu Volkswagena. Pierwsza jego generacja produkowana była od 1995 do 2010 roku. My skupimy się jednak na wersji po faceliftingu, czyli po 2000 roku. O jakości i niezawodności tych pojazdów niech świadczy fakt, że dosyć trudno jest znaleźć 10-letnie auto w okolicach 20 tysięcy złotych. Sharan to van o dosyć prostej budowie, z całkiem pokaźnym wnętrzem z indywidualnymi fotelami. Mimo stosunkowo większej awaryjności niż choćby Touran dzięki tanim częściom zamiennym koszta napraw nie są zbyt duże. Polecane są egzemplarze z dieslem 1.9 TDI. Odradzane są natomiast wersje 2.0 TDI PD/140 KM.

Dacia Logan MCV

Dacia Logan MCV I generacji to propozycja dla tych osób, które chcą sporo zaoszczędzić. W dobrej cenie zakupimy już nawet egzemplarz z 2009 roku. Odkąd Dacia znajduje się w grupie Renault jej pojazdy zyskały na znaczeniu i jakości. Logan w wersji MCV (combi) to pojazd, w którego wnętrzu zmieści się nawet 7 osób. Oczywiście cena jest adekwatna do jakości, gdyż wykończenie wnętrza znacząco odbiega od konkurencji. Z silników polecany jest przede wszystkim benzynowy 1.6.; odradzany jest z kolei awaryjny diesel 1.5.

Ford C-Max

Ostatnią propozycją w naszym zestawieniu jest pojazd Forda. Zaprezentowany w 2003 model C-Max został oparty na Focusie drugiej generacji. Kierowcy chwalą sobie między innymi wielowahaczowe zawieszenie osi tylnej, a także komfortowe prowadzenie, niemało miejsca w środku oraz system zsuwania tylnych siedzeń. Polecane są auta z silnikami benzynowymi 1.6, 1.8 lub 2.0. Gorzej sprawuje się diesel 1.8, jeśli samochód ma już spory przebieg. C-Maxa I generacji bez trudu znajdziemy w kwocie poniżej 20 tysięcy złotych.