Europejski Samochód Roku 2007-2017

450782243942753499.jpg

Europejski Samochód Roku to jedna z najbardziej prestiżowych nagród w branży motoryzacyjnej. Już od 1964 roku grono dziennikarzy i ekspertów wybiera najlepsze samochody obecne na europejskim rynku. Dla wielu producentów jest to ukoronowanie wielu lat pracy, które trzeba najczęściej poświęcić na stworzenie auta od A do Z.

Skąd ten prestiż?

Jak już wspomnieliśmy, konkurs na „Europejski Samochód Roku” odbywa się od 1964 r. Każdego roku około 60 dziennikarzy z różnych krajów, w tym z Polski, głosuje na wybrane pojazdy, które muszą spełnić kilka istotnych warunków. Przede wszystkim w chwili dokonywania werdyktu auto musi znajdować się w sprzedaży na minimum pięciu rynkach europejskich, a jego szacowana roczna sprzedaż musi być wyższa niż 5000 sztuk. Automatycznie wyklucza to z głosowania niezwykle szybkie samochody, których rocznie powstaje raptem kilkaset sztuk. W każdym roku poprzedzającym ogłoszenie nagrody jury wstępnie wybiera pojazdy, które będą ubiegać się o zaszczytny tytuł. Od tego momentu każdy z członków jury otrzymuje do przyznania 25 punktów, które może rozdysponować między maksymalnie 10 pojazdów. Ważne jest także to, iż maksymalna liczba punktów na jeden samochód wynosi 10 pkt. Po rozdzieleniu punktów tworzona jest finałowa siódemka. Przyjęło się, że zwycięzca ogłaszany jest podczas słynnych targów motoryzacyjnych w Genewie. Oto pojazdy, które zdobyły ten zaszczytny tytuł od 2007 roku.

2007 – Ford S-Max

W 2007 roku tytuł ten trafił do Forda, który początkowo nie był faworytem. Jury jednak było pod sporym wrażeniem, jeśli chodzi o przestronność oraz wszechstronność Forda S-Max. Jego prowadzenie porównywane było z autami sportowymi. S-Max stał się piątym w historii zwycięzcą marki Ford. Pojazd ten zbudowany został na bazie czwartej generacji Mondeo, a został zaprojektowany zgodnie z nową wtedy filozofią marki, czyli Kinect Design. Pierwsza generacja S-Maxa produkowana była aż do 2015 roku. W boju pozostawił takie modele jak: Opel Corsa, Citroën C4 Picasso, Skoda Roomster, Honda Civic, Peugeot 207, Volvo C30 czy Fiat Grande Punto.

2008 – Fiat 500

Rok 2008 należał do powracającego po latach na rynek Fiata 500. Nowa 500 zawracała uwagę nie tylko designem, lecz także bardzo dobrym zachowaniem na drodze. Pojazd ten zaopatrzony został w przedni napęd i mimo wszystko uniknął podsterowności. Fiat 500 stanowić miał urzeczywistnienie nowej wizji i strategii włoskiej marki. Był pierwszym autem w historii o długości zaledwie 3,55 m, które uzyskało maksymalnych 5 gwiazdek w teście EuroNCAP. Zadbano w nim o względy bezpieczeństwa poprzez montaż aż siedmiu poduszek powietrznych. Od samego początku oferowany był w pełnej gamie wersji silnikowych. Włoscy inżynierowie i designerzy zaprojektowali ponad 100 oryginalnych akcesoriów do nowej 500. Sukces ten tym bardziej cieszył, iż model ten produkowany jest w Tychach. W 2008 roku pokonał on między innymi Mazdę 2, Mondeo, Kię Cee’d, Mercedesa klasy C czy Peugeota 308.

2009 – Opel Insignia

W 2009 roku walka o zaszczytny tytuł była najbardziej zażarta w historii. Insignia pokonała Forda Fiestę VII zaledwie jednym punktem! Bez wątpienia jest to jeden z najładniejszych modeli tej firmy od wielu lat. Oczywiście oprócz względów wizualnych jurorzy w 2009 roku docenili jego szeroki wachlarz jednostek napędowych, bardzo dobre względy bezpieczeństwa czynnego oraz biernego, adaptacyjne reflektory, a także regulowane zawieszenie FlexRide. Insignia pierwszej generacji produkowana była aż do tego roku. Oprócz Forda Fiesty pokonała ona w konkursie takie pojazdy jak: Volkswagen Golf, Citroën C5, Alfa Romeo MiTo, Skoda Superb czy Renault Megane.

2010 – Volkswagen Polo

Kolejny rok znów należał do Niemiec. Tym razem na pierwszym stopniu podium stanął pojazd od Volkswagena. Międzynarodowe jury doceniło między innymi wysoki poziom bezpieczeństwa, właściwości jezdne, dojrzałość, solidność, interesujące linie nadwozia czy też wykorzystanie nowoczesnych technologii w klasie miejskich samochodów. Pojazd ten zdaniem wielu oferuje komfort porównywalny z autami klasy kompaktowej. Wiele osób ceni sobie wysokoprężną jednostkę napędową o pojemności 1,6 litra i mocy 90 KM, która spala średnio 3,6 litra oleju napędowego na 100 km. W pokonanym boju Polo zostawiło takie modele jak Toyota iQ, Opel Astra, Skoda Yeti, Mercedes-Benz Klasy E, Peugeot 3008 oraz Citroën C3 Picasso.

2011 – Nissan Leaf

Zdaniem jurorów był to pierwszy samochód zasilany wyłącznie energią elektryczną, który mógł być wykorzystywany w codziennej eksploatacji. Nazwa auta pochodzi od skrótu Leading, Enviromentally friendy, Affordable, Family car. Model ten napędzany jest silnikiem elektrycznym o mocy 110 KM. Do setki potrafi się rozpędzić w 10 sekund, a jego prędkość maksymalną to ponad 150 km/h. Na jednym ładowaniu zdolny był w chwili premiery pokonać dystans około 160 km. Sędziowie chwalili w nim także praktyczność pięciodrzwiowego nadwozia, właściwości jezdne, brak podsterowności. Na kolejnych miejscach znalazły się: Alfa Romeo Giulietta, Opel Meriva, Ford C-Max/Grand C-Max, Citroën C3/DS3, Volvo S60/V60, Dacia Duster. Warto dodać, że między pierwsza trójką różnice były niewielkie.

2012 – Opel Ampera

W kolejnym roku znów o wyborze decydowały kwestie ekologiczne. Tym razem jury postawiło na pojazd z napędem hybrydowym. Na pierwszym miejscu znalazł się wraz z bliźniaczym Chevroletem Volt. Opel Ampera to samochód elektryczny o przedłużonym zasięgu. Jury doceniło jego innowacyjne rozwiązania w zakresie ekologii oraz nowoczesnego napędu. Silnik spalinowy pełni w nim rolę generatora prądu. Zastosowano silnik o mocy 111 kW/150 KM oraz akumulator litowo-jonowy o pojemności 16 kWh. W zależności od warunków na samym silniku elektrycznym pojazd może przejechać od 40 do 80 kilometrów. Po tym czasie uruchamia się generator spalinowy. Ampera i Volt w 2012 roku pokonały Volkswagena Up!, Forda Focusa II, Range Rovera Evoque, Fiata Pandę, Citroëna DS5 czy Toyotę Yaris.

2013 – Volkswagen Golf

W 2013 roku znów na najwyższym stopniu podium znalazł się pojazd niemiecki. Golf to od dziesiątek lat wizytówka niemieckiej marki. Sędziowie byli pod wrażeniem jakości wykonania, komfortu, niskich wartości spalania i emisji, bardzo dobrej dynamiki, a także najwyższego poziomu bezpieczeństwa. Model ten zaopatrzony został między innymi w seryjny hamulec multikolizyjny, systemy poprawiające bezpieczeństwo i wspierające kierowcę. Warto dodać, że to już drugi tytuł „Car of the Year” dla Golfa, gdyż w 1992 roku tę prestiżową nagrodę zdobył Golf trzeciej generacji. W 2013 roku okazał się lepszy niż Toyota GT86/Subaru BRZ, Volvo V40, Ford B-MAX, Mercedes klasy A, Renault Clio, Peugeot 208 oraz Hyundai i30.

2014 – Peugeot 308 II

2014 rok z kolei należał do Francji. Peugeot 308 został doceniony przez jury nie tylko za stylowy i oryginalny wygląd, lecz także za komfort jazdy, bezpieczeństwo oraz ekonomię. Zdaniem dziennikarzy oferuje on doskonały stosunek jakości i osiągów do ceny. Nowy 308 posiada wszystkie cechy, których oczekuje się od pojazdu z segmentu C. Jest to przede wszystkim kompaktowe nadwozie, przestronne wnętrze oraz pojemny bagażnik. Pojazd ten wyróżnia się wyrazistą, muskularną, a przy tym dynamiczną sylwetką. Uwagę zwraca także jego oświetlenie. Dla miłośników statystyk przekazujemy informację, że był to czwarty w historii sukces Peugeota w tym rankingu. W 2014 roku 308 II pokonał BMW i3, Teslę S, Citroëna C4 Picasso, Mazdę 3, Skodę Octavię, Mercedesa klasy S.

2015 – Volkswagen Passat B8

Rok później znów zwyciężył Volkswagen. W ostatnich latach niemieckie marki zdominowały ten ranking. Tym razem o zwycięstwie zadecydowała szeroka paleta oszczędnych silników, ergonomia, staranne wykonanie, przestronne wnętrze, świetne prowadzenie. Nie mamy wątpliwości, że najnowszy Passat pod względem technologii i jakości wyznacza standardy w swojej klasie. Dzięki nowoczesnej konstrukcji posiada on dynamiczne proporcje, jak choćby niższe nadwozie, dłuższy rozstaw osi oraz większe koła. Został przy tym wyposażony w nowoczesne rozwiązania technologiczne, jak choćby Active Info Display, Head-up Display, Rear Seat Entertainment, Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania w mieście. Za plecami tego auta w rankingu uplasowały się takie modele jak: Citroën C4 Cactus , Mercedes-Benz Klasy C, Ford Mondeo , Nissan Qashqai, BMW Serii 2 Active Tourer oraz Renault Twingo.

2016 – Opel Astra

W ubiegłym roku zwycięzcą ogłoszony został Opel Astra V generacji. To tylko potwierdzenie niemieckiej dominacji na rynku. Zdaniem jurorów mimo że jest to krótsza wersja od starszej, to jednak jest bardziej funkcjonalna i aż o 200 kg lżejsza. Charakteryzuje ją przestronniejsze wnętrze i atrakcyjniejsze nadwozie. Opel zaopatrzył Astrę K w oszczędne silniki, adaptacyjne zawieszenie i bogate wyposażenie. Wrażenie robi tutaj między innymi system OnStar, reflektory LED IntelliLux, opcjonalne fotele z funkcją masażu i wentylacji. Niemiecka marka zarówno odmianę pięciodrzwiową, jak i combi oparła na zupełnie nowej, lekkiej architekturze pojazdu. Astra w boju pozostawiła takie pojazdy jak: Volvo XC90, Mazda MX-5, Audi A4, Jaguar XE, Skoda Superb oraz BMW Serii 7. Warto dodać, że pojazd ten produkowany jest między innymi w Gliwicach.

2017 – Peugeot 3008

W tym roku zwycięzcą został najnowszy model francuskiej marki. Była to spora niespodzianka, albowiem wielu fanów motoryzacji typowało, było wręcz pewnych, że nagrodę odbierze Alfa Romeo. Członkowie jury nagrodzili jednak ten pojazd za wyjątkową stylistykę nadwozia i wnętrza kabiny, a także liczne zalety użytkowe nowego modelu. Jest to po części historyczny sukces, albowiem jest to pierwszy SUV, który zdobył tę nagrodę. To także piąty w historii triumf Peugeota. Pojazd ten powstał na bazie modułowej platformy EMP2. Jego bagażnik pomieści 520 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy nawet 1580 litrów. Francuska marka zdecydowała się w tym wypadku na 6 różnych jednostek napędowych, najnowszą wersję wnętrza nazwanego i-Cockpit. Kierowca ma do dyspozycji system odczytywania znaków drogowych, system utrzymania pasa ruchu, asystenta martwego pola lusterek, kamerę z widokiem 360 stopni, 6 poduszek powietrznych, czujnik ciśnienia w oponach. 3008 okazał się lepszy do modeli: Alfa Romeo Giulia, Mercedes Klasy E, Volvo S90/V90, Citroën C3, Toyota C-HR, Nissan Micra.