Joga to także trening i relaks dla mężczyzn!

450782243942555430.png

Do tej pory joga kojarzyła się nam głównie z ćwiczeniami dla kobiet. Nie da się jednak ukryć, że dochodzi do przenikania się między sobą typowych męskich i kobiecych form aktywności fizycznej. Przykładem tego jest między innymi właśnie joga. Czy jest ona nam potrzebna?

Joga także dla mężczyzn!

Na wielu zdjęciach czy materiałach filmowych możemy zaobserwować, że osobami ćwiczącymi jogę są kobiety. Tak też wyglądała ta sytuacja przez wiele lat. Z przeprowadzonych kilka lat temu badań wynikało, że nawet 9 osób na 10 podczas zajęć jogi stanowiły przedstawicielki płci pięknej. Ta teoretycznie niemęska aktywność przypada jednak do gustu coraz większej ilości panów. Dlaczego tak się dzieje?

Warto na samym początku zdać sobie sprawę, że zajęcia z jogi to nie typowe ćwiczenia na siłowni, kiedy to możemy praktycznie z marszu zacząć trening. Joga wymaga od nas cierpliwości, skupienia, wyciszenia. Jest ona w wielu przypadkach wykorzystywana do łagodzenia wybranych dolegliwości. Udowodnione jest to, iż redukuje sztywność w biodrach i barkach, bóle w dolnym odcinku kręgosłupa. Jest w szczególności polecana osobom o siedzącym trybie życia. Regularne ćwiczenia mogą prowadzić do zmniejszenia przerostu prostaty. Wykonywanie odpowiednich figur, rozciąganie pozwala nam rozluźnić i wzmocnić mięśnie kręgosłupa, walczyć z takimi problemami zdrowotnymi jak skolioza, dyskopatia, przepuklina czy rwa kulszowa. Jogę w męskiej wersji warto traktować jako dodatek do tygodniowego planu treningowego. Powinna być ona uzupełnieniem ćwiczeń siłowych lub aerobowych. Można ją stosować w te dni, które są przerwą między intensywnymi treningami. Będzie ona w takim wypadku odpowiadać za regenerację i dokładne rozciągnięcie mięśni.

Jak trenować?

Joga wymagać od nas będzie całkiem sporego skupienia, cierpliwości, a często także wykorzystania siły. Z oczywistych względów nie każdemu może przypaść do gustu, lecz mimo wszystko warto spróbować. Specjaliści radzą 2 lub 3 dłuższe sesje w tygodniu bądź też codzienne praktykowanie jogi przez około 15-20 minut.

Co będzie nam potrzebne?

Zajęcia z jogi możemy przeprowadzać w domu lub też w klubach sportowych. Praktycznie w obu przypadkach potrzebne będzie nam to samo wyposażenie. Powinniśmy mieć na sobie strój, który nie będzie krępował naszych ruchów. Najlepiej w tym zakresie sprawdzają się spodenki, spodnie dresowe, męskie legginsy. Bardzo ważne jest to, aby pozbyć się na czas treningu obuwia. Powinniśmy trenować na boso, ewentualnie w skarpetkach. Podstawą ćwiczeń jest mata, najlepiej z powłoką antypoślizgową. Polecana jest tutaj szczególnie wersja kauczukowa, która odznacza się dużą przyczepnością. Jako uzupełnienie treningu przydadzą się nam specjalne klocki do jogi, wałek oraz pasek do rozciągania mięśni.

Relaks przede wszystkim

Joga to specyficzna forma aktywności, w której liczy się relaks i spokój. Nie chodzi tutaj o ścisłe wykonanie planu treningowego albo jego niewiarygodną efektywność, lecz o odpoczynek połączony z aktywnością mięśni. Dobrze jest podczas ćwiczeń włączyć relaksującą muzykę, która wprowadzi idealny nastrój.