Kamper – tanio i całkiem wygodnie na wakacje!

450782243940253826.jpg

W naszym kraju samochód kempingowy to mimo wszystko wciąż rzadki widok. W zachodniej części Europy wiele osób nie wyobraża sobie bliższych i dalszych podróży odbytych inaczej niż właśnie kamperem. Jest to rozwiązanie wygodne i tanie, ale tylko w dłuższej perspektywie, gdyż na początek wymaga całkiem sporych nakładów – koszt takich pojazdów wynosi często ponad 100 tysięcy złotych.

Na co nam kamper?

Zdecydowanie takie samochody kempingowe stanowią świetne rozwiązanie dla osób uwielbiających podróże oraz niezależność. Dla wielu osób jest to wręcz styl życia. W zachodniej Europie wiele osób na emeryturze decyduje się na zakup takiego pojazdu, dzięki czemu mogą nadrobić odkładane na później podróże. Posiadając taki samochód, nie trzeba obawiać się o wolne miejsca w hotelach czy wysokie koszta za pokoje, posiłki. Coraz więcej dostępnych na rynku kamperów sprawia, że możemy znaleźć dla siebie coś idealnego.

Decydując się na zakup kampera, pamiętać jednak należy, że kwota jaką trzeba zapłacić za samochód to dopiero początek wydatków. Ubezpieczenie, przeglądy, ewentualne naprawy to często spore koszty. Dlatego dla wielu osób dobrym rozwiązaniem jest wynajem kampera na czas urlopu. Za stosunkowo niewielką kwotę, można cieszyć w miarę nowym pojazdem i to co roku. Jest to najlepsze rozwiązanie dla osób młodych i aktywnych zawodowo, ograniczonych w ciągu roku standardowym wymiarem dni wolnych od pracy, które nie mogą sobie pozwolić na wyjazd przy każdej nadarzającej się okazji. Tu jednak uwaga, jeśli wypoczynek planujemy na lipiec lub sierpień, rezerwację najlepiej zrobić ze sporym wyprzedzeniem, bo ilość kamperów dostępnych w wypożyczalniach jest mocno ograniczona.

Większość znanych samochodów kempingowych swym wyglądem może nam przypominać klasyczne pojazdy dostawcze. Nie jest tak bez powodu, gdyż najczęściej powstają one właśnie na ich bazie. Wnętrze jest jednak przystosowane nie tylko do przewozu osób czy większej ilości bagażu, lecz także gwarantuje miejsce do spania oraz przyrządzania posiłków. Znajdziemy tam małą łazienkę, kuchenkę gazową, lodówkę, zlew, chemiczną ubikację oraz mniejszą lub większą przestrzeń mieszkalną. Do prowadzenia kampera wymagane jest najczęściej prawo jazdy kategorii B. Jeśli wyruszymy na wyprawę w kilka osób lub przynajmniej we dwoje, to zazwyczaj koszta są znacznie niższe niż przy zorganizowanej wycieczce lub nocowaniu w hotelach.

Rodzaje kamperów

Warto wiedzieć, że te pojazdy na przestrzeni wielu lat całkiem mocno ewoluowały. W związku z tym obecnie mamy do wyboru co najmniej kilka odmiennych wersji.

Alkowa

Z racji zachęcającej początkowej ceny oraz niższych kosztów w czasie wyprawy na europejskim rynku największym powodzeniem cieszą się pojazdy typu alkowa. Są to wersje, w których zorganizowano dodatkową przestrzeń sypialną nad kabiną kierowcy. Zazwyczaj w tego typu nadbudówce tworzone są dwa miejsca do spania. Jest to o tyle dobre rozwiązanie, iż przy dwóch podróżujących osobach zyskuje się więcej miejsca na przestrzeń mieszkalną. Ponadto atrakcyjna cena oraz większa liczba miejsc do spania sprawiają, że jest to bardzo rozsądny zakup. Można bez przeszkód wybrać się na wyprawę kilkuosobową rodziną. W najobszerniejszych wersjach producenci umożliwiają miejsce noclegowe dla nawet siedmiu osób, choć oczywiście bardziej pomysłowe osoby przekroczą tę granicę. Dla kierowców sporym ułatwieniem są wymiary pojazdu. W porównaniu do klasycznych kamperów jest on krótszy i węższy, co redukuje sporo problemów z manewrowaniem i parkowaniem. Mimo wszystko trzeba być nastawionym na znacznie większe zużycie paliwa niż w przypadku siedmioosobowego vana. W dodatku większe obciążenie może obniżać komfort jazdy.

Pół-integra

Kolejnym często spotykanym typem kamperów na rynku są wersje pół-integra. Są to pojazdy podobne nieco do alkowy, jednak przeznaczone dla mniej wymagających użytkowników. W tego typu wersjach część mieszkalna jest częściowo zintegrowana z szoferką. Kabina do takich pojazdów produkowana jest seryjnie, tak samo jak w przypadku pojazdów dostawczych, specjalistycznych. Część mieszkalna może zostać zamówiona w standardowej wersji lub na specjalne życzenie klienta. W przeciwieństwie do alkowy wystaje ona tylko lekko poza obrys kabiny. Do zalet zdecydowanie zaliczymy mniejsze wymiary, przez co auto zmieści się nawet pod niższymi wiaduktami. Auta te rozwijają większe prędkości, a także gwarantują mniejsze spalanie. Minusem jest ograniczona przestrzeń do spania, a brak alkowy to także mniej przestrzeni na bagaże.

Integra

Kampery typu integra należą do najbardziej wygodnych i luksusowych. W tym wypadku zabudowa mieszkalna jest umiejętnie połączona z szoferką. Cały pojazd nie przypomina przez to dwóch odrębnych sekcji, lecz jednolitą bryłę. Taki typ zabudowy sprawia, że została zwiększona aerodynamika. Ponadto zarówno producenci, jak i użytkownicy mają możliwość wprowadzania autorskich rozwiązań. Dotyczy to nie tylko części mieszkalnej, lecz także kabiny kierowcy. W przeciwieństwie do dwóch opisywanych wcześniej typów kamperów, tutaj mamy do czynienia z pojazdami od początku tworzonymi jako kampery. Dzięki temu producenci nie muszą iść na ustępstwa, jak w przypadku bazy z pojazdu dostawczego. Możemy tutaj liczyć na maksymalne wykorzystanie przestrzeni oraz niezwykłą wygodę w czasie jazdy oraz noclegu. Oczywiście minusem jest znacznie wyższa cena rynkowa, a także często większe spalanie i wyższa masa własna pojazdu.

Kampery amerykańskie

Amerykańskie wersje to zdecydowanie zupełnie inny świat. To właśnie w USA taki sposób podróżowania cieszy się największym uznaniem. Lokalni producenci oferują pojazdy znacznie większe i masywniejsze niż w Europie. Coś w tym musi być, skoro na wielu polach motoryzacji Amerykanie stawiają na potężne ciężarówki, auta dostawcze, auta osobowe. Takie duże kampery dają oczywiście użytkownikom znacznie więcej wygody. Niestety wiele z nich zupełnie nie nadaje się na nasze drogi czy też pola kempingowe. Trudno jest manewrować takim autem, które dodatkowo pożera więcej paliwa. Wybrane amerykańskie modele są dłuższe nawet o 2-3 metry od europejskich odpowiedników, a niektórzy do takiej turystyki wykorzystują nawet przebudowane autobusy!

Panel Van Conversion

Panel Van Conversion to określenie samochodów turystycznych wyprodukowanych w oparciu typowe „blaszaki” – auta dostawcze. Takie kampery, choć mniejsze od opisanych powyżej, są wyposażone we wszystko co potrzebne: łazienkę z prysznicem, lodówkę, kuchnię gazową, ogrzewanie postojowe, a czasem również klimatyzację części mieszkalnej, panele solarne, itp. Charakteryzuje je szereg zalet, takich jak: mniejsze spalanie, wyższa prędkość na autostradach, łatwiejsze prowadzenie na wąskich i krętych drogach oraz łatwiejsze parkowanie. Zaznaczyć tutaj należy, że w wielu europejskich miastach obowiązują zakazy wjazdu kamperami do centrum, jednak zazwyczaj nie dotyczą one kamperów typu van conversion. Niezmieniona karoseria, długość w granicach 6 m, szerokość około 2 m i wysokość poniżej 3 m stawiają te auta na równi z samochodami dostawczymi. Inna sprawa, że znalezienie miejsca parkingowego dla takiego samochodu wcale nie musi być łatwe.

Zabudowa na pick-up

W niektórych krajach sporym powodzeniem cieszy się zabudowa na pick-up. Mowa tutaj o gotowych zabudowach do załadunku, które montowane są na przestrzeń ładunkową samochodów terenowych. Można spróbować noclegu wprost na zabudowie mieszczącej się na samochodzie lub też zdjąć ją na czas kempingu. Najczęściej wyposażone są one w małą toaletę, aneks kuchenny, miejsce do snu. Producenci zwykle oferują dwa typy takich rozszerzeń: składane oraz ze sztywną zabudową.

Zrób to sam

Ostatnio sporą popularnością w sieci cieszą się relacje z wypraw typu “busem przez świat”. Polegają one na tym, że kupuje się używanego (lub nowego) busa dostawczego i samemu przerabia się go na kampera. Wymaga to oczywiście dodatkowych nakładów finansowych oraz sporej wyobraźni i umiejętności. Przynosi to jednak znakomite rezultaty. W tym względzie najczęściej wykorzystywane są stare Volkswageny Transportery. Istnieją także firmy, które oferują nam specjalistyczne usługi w tym zakresie. Dzięki nim nowszy lub starszy Mercedes Sprinter, Fiat Ducato, Ford Transit czy też Peugeot Boxer mogą zamienić się w półprofesjonalnego kampera. Ogromną zaletą takich modeli jest fakt, iż gwarantują nam mniejsze spalanie, a przy ich wymiarach spokojnie zmieścimy się nawet w węższych uliczkach. Oczywiście trzeba liczyć się z mniejszym komfortem, jednak coś za coś.