Najciekawsze auta hybrydowe na rynku

450782243937275042.jpg

W obecnych czasach w motoryzacji coraz bardziej liczą się kwestie ekologiczne. Dlatego też nie dziwi nas nagonka medialna na Volkswagena związana z jego oszustwami z emisjami spalin. Na drugim biegunie pojawia się coraz więcej hybryd. Takie pojazdy z podwójnym napędem są nie tylko ekologiczne, lecz i ekonomiczne. Przedstawiamy naszym zdaniem najciekawsze auta hybrydowe na rynku.

Czym jest napęd hybrydowy?

W samochodach napęd hybrydowy oznacza połączenie ze sobą dwóch jednostek: elektrycznej i spalinowej. Mogą być one wykorzystywane razem lub osobno. Pojazdy z napędem hybrydowym są wręcz stworzone do jazdy po mieście, gdzie mniejsze prędkości, ciągłe zatrzymywanie się i korki, dają nam okazję do maksymalnego wykorzystywania potencjału hybryd w zakresie ekologii i ekonomii. Warto uzmysłowić sobie, że zainstalowane w pojazdach baterie są cały czas ładowane energią pochodzącą z hamowania, a w wielu przypadkach przy mniejszych prędkościach wykorzystywany do pracy jest jedyne silnik elektryczny. Dzięki temu o wiele mniej spalin emitujemy do atmosfery, a także zauważamy znaczne oszczędności w swym portfelu.

Hybrydy cieszą się sporą popularnością, lecz jednak mają swe wady. Na całe szczęście nie są to kwestie techniczne, lecz pieniężne. Zakup pojazdu hybrydowego wiąże się z o wiele większymi kosztami niż tradycyjnego, a także podwójna jednostka napędowa zwiększa masę pojazdu. Mimo wszystko takie pojazdy cieszą się coraz większym powodzeniem na rynku.

Toyota Prius

Jest to najbardziej znana hybryda na rynku oraz spory sukces Toyoty w światowej gospodarce. Po raz pierwszy wprowadzona została ona do obrotu w 1997 roku, kiedy jeszcze świadomość ekologiczna nie była tak rozwinięta jak dziś. Inżynierowie tej japońskiej marki przewidzieli jednak przyszłość, dzięki czemu Prius do 2016 roku sprzedał się w liczbie ponad 3,7 miliona egzemplarzy! Obecnie na rynku dostępna jest już IV generacja tego pojazdu. Model ten uhonorowany został wieloma prestiżowymi tytułami w branży, zwłaszcza w dziedzinie ekologii oraz niezawodności. W cyklu miejskim Prius wyposażony w silnik 1.8 o mocy 99 KM jest w stanie palić mniej niż 4 litry na 100 przejechanych kilometrów!

Toyota Yaris Hybrid 100

Hybrid 100 to kolejne dzieło Toyoty, które idealnie wpasowuje się w ekologiczne trendy. Ponadto jest to jedno z najtańszych aut z napędem hybrydowym na rynku, za które zapłacimy w granicach 60-70 tysięcy złotych. Według producenta Hybrid 100 zużywa w mieście średnio 3,1 litra benzyny na przejechanych 100 km. Jest to hybrydowa wersja Toyoty Yaris. Gwarantuje niskie spalanie, pełną funkcjonalność, a także niezawodność.

Honda Jazz

Jazz należy do najtańszych samochodów hybrydowych na rynku. W wersji Comfort kosztuje 69 900, natomiast edycja Elegance oznacza wydatek 74 900 złotych. Ten hybrydowy samochód typu miejskiego wyposażony został w jednostkę 1.3 IMA generującą 88 KM mocy. Według testów w cyklu miejskim spala on około 4,6 litra benzyny, a poza miastem 4,4 litra. W porównaniu do klasycznych odpowiedników Jazz nie gwarantuje aż tak dużych oszczędności.

Lexus CT 200h

Lexus CT 200h reklamowany jest od kilku lat jako pierwszy luksusowy samochód z napędem hybrydowym. Jest to niezwykle stylowy pojazd, który osiągnął spory sukces na rynku. Czego jest to zasługą? Toyoty! Marka ta przecież należy do japońskiego koncernu. Dlatego też inżynierowie postanowili wprowadzić do Lexusa wiele rozwiązań prosto z Priusa. Ta sama jednostka napędowa gwarantuje zbliżone osiągi. Ogromną zaletą jest też fakt, iż zakupimy go za niewiele ponad 100 tysięcy, co jest porównywalne właśnie z samym Priusem.

Honda Insight 1.3 IMA

Honda Insight przez kilka lat stanowiła jedyną realną konkurencję dla Priusa. Dziś model ten zakupimy w podstawowej wersji za około 80 tysięcy złotych. Opisywana wersja zaopatrzona została w silnik 1.3 o mocy 88 KM, który na co dzień współpracuje z 14-konną jednostką elektryczną. Według danych producenta średnie spalanie na 100 kilometrów wynosi około 4,3 litra. Pod względem stylistycznym pojazd Hondy nawiązuje do swego największego rywala na rynku.

Audi Q5

Miłośnicy SUV-ów z większą zasobnością portfela mogą być zainteresowani modelem niemieckiego producenta. Q5 to pojazd z dwulitrowym silnikiem TFSI, który jest zespolony z motorem elektrycznym o mocy 54 KM. Dzięki temu można zyskać 245 KM i prędkość maksymalną do 225 km/h. Średnie spalanie tej hybrydy to 6,9 litra, natomiast wersja klasyczna spala ponad 9 litrów, więc oszczędności na każdych 100 kilometrach są już zauważalne. Koszt takiej hybrydy to ponad 230 tysięcy złotych.

Toyota RAV4 Hybrid

Na drugim biegunie znajduje się RAV4 w wersji hybrydowej, która w swojej klasie jest obecnie najtańszym SUV-em na polskim rynku. Zaopatrzona jest w standardowy i elektryczny silnik o mocy maksymalnej 197 KM. Dzięki temu możliwe będzie spalanie paliwa nawet poniżej 5 litrów na każde 100 kilometrów! Taka duża moc pozwala rozpędzić nowy RAV4 Hybrid w 8,3 s do 100 km/h, co jak na hybrydę w tej klasie jest znakomitym wynikiem. Model ten dostępny jest w wersji 4×2 lub 4×4. W najtańszej wersji można zakupić nową Toyotę za niewiele ponad 130 tysięcy złotych.

Volkswagen Jetta Hybrid

Wielu osobom auta klasy C i D z napędem hybrydowym mogą wydawać się nudne. Zazwyczaj dwie jednostki napędowe nie dawały zbyt dużej mocy i atrakcyjnych osiągów na drodze. Na całe szczęście Jetta Hybrid zmienia to podejście. Model ten wyposażony został w układ hybrydowy składający się z turbodoładowanego silnika benzynowego 1.4 TSI o mocy 150 KM, a także silnika elektrycznego o mocy 27 KM. Łącznie ponad 170 KM sprawia, że pojazd ten jest dynamiczny, a przy tym w miarę oszczędny. Koszt takiego modelu to co najmniej 120 tysięcy złotych.

Ford Mondeo Hybrid

Hybrydowa odmiana Forda Mondeo to też ciekawa propozycja dla osób, które poszukują stylowego, eleganckiego i ekonomicznego pojazdu. Model ten występuje w topowej odmianie Titanium, a jego cena to około 130 tysięcy złotych. Póki co, dostępny jest w czterodrzwiowej wersji nadwozia. Zaopatrzony został w 2-litrowy silnik benzynowy i silnik elektryczny, które generują razem 187 KM. Według producentów spalanie powinno wynosić 2,8 litra na 100 km, co wydaje się jednak dwukrotnie przynajmniej zaniżoną wartością.