Podciąganie na linie – trening dla wytrzymałych

450782243942827468.jpg

Podciąganie na linie stanowi znakomitą alternatywę dla ćwiczeń wykonywanych przy użyciu drążka. Znakomicie angażuje wszystkie najważniejsze mięśnie grzbietu. Może zatem zostać zaliczone również w poczet ruchów wielostawowych. Jest bardzo korzystne dla organizmu. Jakie ma zalety?

Podciąganie na linie dobre dla wojowników

Opisywane tu ćwiczenie jest przydatne dla wszystkich, którzy uprawiają sporty walki. To właśnie w nich ogromną rolę odgrywa przecież siła chwytu. Warto ją rozwijać, by odnosić sukcesy na ringu. Wiadomo jednak, że podciąganie na linie jest bardzo korzystne dla miłośników crossfitu. Oni również powinni spróbować tej zapomnianej dyscypliny. Dobrze jest sobie o niej przypomnieć, albowiem ma wiele różnorodnych zalet. Jakie są najważniejsze spośród nich?

Jakie zalety ma podciąganie na linie?

Przede wszystkim wykonywanie opisywanej tu aktywności sprawia, że mięśnie są w zupełnie nowy sposób pobudzane do wzrostu. Stymulowane poprzez ruch jednostronny działają inaczej niż w przypadku najczęściej wykonywanych elementów gimnastyki. Warto uświadomić sobie to, że większość z nich oparta jest o pracę wykonywaną przez obie ręce jednocześnie. Wspinanie po linie jest inne. Wymaga w danej chwili aktywizacji tylko jednej strony ciała. Tym samym dostarcza zupełnie nowych, ciekawych bodźców. Ma również wymierne, konkretne korzyści. Pozwala bowiem na to, byśmy mogli uzyskać większy wzrost siły niż w przypadku tradycyjnego treningu. Tym samym ciało może w krótszym czasie osiągnąć oczekiwane wyniki.

Aktywność ta nie jest wcale prosta

Na pierwszy rzut oka opisywane ćwiczenie jest wprost banalne. Tymczasem prawda o nim jest zupełnie inna. Wykonywane poprawnie technicznie wymaga dbałości o szczegóły. Tylko świadomość ich istnienia pozwala na to, by każdy ruch był maksymalnie efektywny i wspierał rozwój sylwetki. Robi to zresztą w sposób, którego nie można osiągnąć inną drogą. Żaden przyrząd nie jest bowiem zbudowany tak, by jedna ręka utrzymywała ciężar całego ciała. Tymczasem wisząc nad ziemią mamy do czynienia z taką właśnie sytuacją. Trzeba zmusić się do tego, by wykonywać naprzemienne ruchy obu rąk. Dlatego stają się one znacznie obciążone, co przynosi wymierne, pozytywne skutki. Niezwykle ważne jest przy tym to, by chwyt był maksymalnie silny i pewny. Od tego zależy wszak bezpieczeństwo sportowca.

Różne wersje opisywanej aktywności

Klasyczne podciąganie na linie, jak można przekonać się, zaadresowane jest do zaawansowanych siłaczy. Na szczęście może być urozmaicone również o ruchy nóg. Tym samym staje się łatwo dostępne również dla początkujących. Wielu poleca to, by przygodę z opisywanym sportem rozpocząć w hali, gdzie lina umieszczona jest blisko ściany. Wówczas można odpychać się od niej i w ten sposób wykonywać każdy kolejny ruch ku górze. Polecaną przez trenerów formą treningu jest również ta, w której kolejne ruchy odbywają się przy pomocy specjalnie stworzonych supłów. Te, stanowiąc oparcie dla stóp, znacząco ułatwiają następujące po sobie działania.

Kolejne stadia zaawansowania

Lina do wspinania daje wiele możliwości tym, którzy pragną z jej pomocą wykonywać coraz bardziej skomplikowane ćwiczenia. Można wykorzystać do tego dodatkowe obciążenie. Ono sprawia, że każdy centymetr w kierunku sufitu wymaga wiele samozaparcia. Sporo osób praktykuje również wspinanie od siadu płaskiego. Później można kolejne stadia urozmaicać na wiele różnych sposobów. Jednym z nich jest ten, w którym lina puszczona jest tuż obok ciała. Nie można już wówczas obejmować jej nogami. „Kameleon” jest z kolei aktywnością zarezerwowaną dla odważnych. Opiera się na wchodzeniu po linie z głową w dół. Wymaga przy tym ogromnej siły mięśni i precyzji każdego z wykonywanych ruchów.

Zalety wspinania po linie

W trakcie opisywanej aktywności w ruch zaangażowane są mięśnie przedramion. Ponadto to samo dzieje się również z bicepsami i mięśniami brzucha. Do dużego wysiłku zmuszane są również partie tkanki mięśniowej umieszczonej na grzbiecie i klatce piersiowej. Zmuszając do pracy również nogi, wspiera się z kolei pośladki i kilka innych elementów muskulatury ciała.

Opisany przez nas trening wiąże się z wieloma zaletami. Powinien zainteresować się nim każdy, kto nie chce inwestować w drogi sprzęt. Faktem jest przecież to, że wykorzystując proste akcesoria można osiągnąć naprawdę znakomite efekty i rozbudować muskulaturę całego ciała.