Samochód do 20 tysięcy złotych

450782243938540091.jpg

Przedstawialiśmy kiedyś propozycje najciekawszych samochodów do 10 tysięcy złotych. Teraz przyszedł czas na kierowców z trochę zasobniejszym portfelem. Istnieje całkiem sporo pojazdów, które zakupimy do kwoty 20 tysięcy. Oto najbardziej godne polecenia.

Fiat Bravo II

Fiat Bravo to jeden z największych sukcesów włoskiej marki w ciągu ostatnich kilkunastu latach. Szczególnie polecany jest Bravo drugiej generacji z silnikiem 1.9 MTJ/120 KM, którego bez trudu powinniśmy znaleźć do 20 tysięcy złotych. Ten 5-drzwiowy hatchback może się pochwalić niezłymi osiągami, a przy tym sprawdzi się także jako auto rodzinne. Przede wszystkim posiada całkiem pojemny bagażnik, a spalanie utrzymuje się poniżej 6 litrów na 100 kilometrów. Bravo charakteryzuje się także stosunkowo tanimi częściami zamiennymi, dzięki czemu w razie mniejszych lub większych awarii naprawy nie obciążą naszego portfela tak samo jak w konkurencyjnych modelach. Atrakcyjne nadwozie i nowoczesny wygląd we wnętrzu sprawiają, że może to być jeden z najlepszych wyborów do kwoty 20 tysięcy.

Fiat Grande Punto

Włoską alternatywą wobec Bravo II może być Grande Punto. Jest to pojazd z podobnego segmentu i przedziału cenowego, który oferuje przestronność‚ szeroką gamę silników, a także niskie koszty eksploatacji. Sportowe, dynamiczne kształty nadwozia sprawiają, że samochód prezentuje się niezwykle stylowo i mile dla oka. Chwalona jest w nim przestrzeń dla kierowcy i pasażerów, układ jezdny, ergonomia, niska awaryjność silników. Gorzej jest niestety z podstawowymi wersjami, które mają spore braki w wyposażeniu oraz słabe osiągi. Polecane są przede wszystkim modele z silnikiem 1.4, dieslem 1.6 lub 1.9 Multijet. Warto się wystrzegać bazowej wersji 1.2 oraz diesli 1.3 JTD z przebiegiem około 200 tysięcy km.

Opel Astra III

Model od naszego zachodniego sąsiada, który produkowany jest też w Gliwicach, od lat cieszy się sporym uznaniem na naszym rynku. Jego trzecia generacja jest bardzo często spotykana na rynku wtórnym. Dostępny jest między innymi jako hatchback i combi, a z racji sporej konkurencyjności w ofertach jego cena systematycznie spada. Spory wybór wersji nadwoziowych oraz silnikowych sprawia, że jest w czym wybierać. Jest on także tańszy i prostszy w naprawie. Cenione są przede wszystkim wersje diesla 1.9 CDTI. Nie każdemu może przypaść do gustu proste wnętrze. Warto wystrzegać się wersji z silnikiem 1.3 oraz pojazdów pochodzących z flot. Należy się również nastawić na częste problemy z przepalającymi się żarówkami.

Ford Focus II

Ford Focus II to jeden z najchętniej wybieranych pojazdów na rynku wtórnym osiągających cenę do 20 tysięcy. Jest to model, który może bez trudu pełnić rolę auta rodzinnego; jest w miarę oszczędny, a także charakteryzuje się dobrze dopracowanym układem jezdnym. W wybranej przez nas cenie najczęściej znajdziemy modele sprzed faceliftingu, choć zdarzają się wyjątki. Szeroka gama wersji silnikowych oraz nadwoziowych daje nam większą szansę do wybrania idealnego typu. Pożądane są głównie hatchbacki pochodzące od prywatnych sprzedawców – lepiej uważać na modele z flot. Najbardziej ceniony jest Focus z silnikiem 1.6 TDCI, odznaczający się dobrymi osiągami oraz ekonomią. Lepiej unikać pojazdów z instalacją LPG, która sprawia w tym modelu kłopoty.

Toyota Yaris II

Yaris od lat cieszy się sporym zainteresowaniem na polskim rynku. Do ceny 10 tysięcy spokojnie zakupimy dobry egzemplarz pierwszej generacji. Natomiast za drugie tyle nabędziemy Yarisa II. Jest to jeden z najlepszych wyborów dla osób, które szukają dla siebie małego, niezawodnego auta miejskiego. Dowodem tego jest choćby popularność tych pojazdów w ośrodkach szkół jazdy. Najbardziej cenione są modele z benzynowymi motorami 1.3 VVT-i. Trzeba być ostrożnym przy zakupie wersji z dieslem 1.4, które choć są nieco tańsze, to jednak bywają mocno wyeksploatowane. Pojazd ten charakteryzuje się praktycznym wnętrzem, sporą opcją konfiguracji tylnej kanapy oraz przyzwoitym wyposażeniem. Do wad zaliczyć można kiepskie materiały wykończeniowe i problemy ze zmianą biegów w skrzyni manualnej. Niska awaryjność oraz koszty eksploatacji często jednak przemawiają za kupnem tego auta.

Mazda RX-8

Tym razem ciekawa propozycja dla miłośników sportowych aut. Mazda RX-8 należy do najlepszych pojazdów w cenie do 20 tysięcy. Bardzo ciekawym rozwiązaniem w tym pojeździe było zastosowanie otwieranych pod wiatr malutkich drzwi, dzięki którym możliwe jest zajmowanie miejsca w drugim rzędzie. Praktycznie każdy egzemplarz wyposażony został w automatyczną klimatyzację, sprzęt audio, tempomat i podgrzewane siedziska. Silnik Wankla o pojemności 1,3 litra daje całkiem dobre rezultaty, jak choćby przyspieszanie do 100 km/h w 6,4 sekundy. Mazda ta jest jednak samochodem dla odważnych. Poniżej 20 tysięcy złotych trudno jest znaleźć pojazd z idealnie sprawnym silnikiem. W tym akurat zakresie Mazda wyraźnie przegrywa z jednostkami Hondy czy Toyoty. Musimy przy tym liczyć się z wysokimi kosztami serwisowania, albowiem części zamienne są drogie i niemal całkowicie brakuje zamienników. Warto jednak zaznaczyć, że pojazd ten wiele lat temu testowany był w programie Top Gear, w którym Jeremy Clarkson stwierdził, iż posiada on znakomity silnik, perfekcyjnie trzyma się jezdni, jest komfortowy, praktyczny oraz dobrze wyposażony – co jest całkiem dobrą rekomendacją.

Volkswagen Golf V

Absolutna klasyka na naszej liście. Golf to jeden z najlepiej sprzedających się samochodów na polskim rynku, którego każda generacja cieszy się sporym uznaniem. Przez lata Golfy mocno trzymały na wartości, co świadczy o ich jakości i popularności. Do 20 tysięcy złotych bez trudu zakupimy V generację tego modelu, który ma zupełnie nowy styl i o wiele nowocześniejszą technologię. Lepiej unikać 75-konnego silnika 1.4, który raczej przyda nam się tylko do jazdy po mieście. O wiele lepszym rozwiązaniem będzie 1.6, turbodoładowany 1.4 TSI, 1.9 TDI lub 2.0 TDI. Miłośnicy ekonomicznej jazdy wybierają z kolei 1.9 TDI w wersji Bluemotion, w której możliwe jest spalanie na poziomie 4,5 l/100 km. Z kolei wspomniany silnik 1.6 o mocy 100 KM bardzo dobrze współpracuje z gazem LPG. Warto także wspomnieć, że pojazd ten otrzymał 5 gwiazdek NCAP za bezpieczeństwo. Za Golfem przemawia wysoka jakość wykonania, dobre właściwości jezdne, a także wiele dostępnych wersji wyposażenia.

Peugeot 207

207 okazała się dla Peugeota strzałem w dziesiątkę, stając się bestsellerem w Europie. Bezpieczne‚ nowocześnie stylizowane nadwozia ze sprawdzonymi silnikami sprawiły, że model ten zyskał sporo fanów. Francuscy inżynierowie zrezygnowali jednak z superoszczędnej jednostki, choć nie można powiedzieć, aby silnik o pojemności 1‚4 litra wiązał się z dużym spalaniem. To właśnie ta wersja jest najczęściej spotykana na rynku wtórnym. Sporą zaletą jest nie tylko szeroki wybór wersji silnikowych, lecz także aż cztery wersje nadwozia. Zarówno kierowca, jak i pasażerowie mogą liczyć na sporo miejsca, aczkolwiek z tyłu większe osoby mogą narzekać na mało przestrzeni na nogi.

Toyota RAV4

Wśród wszystkich aut terenowych i SUV-ów w cenie do 20 tysięcy prawdopodobnie największym powodzeniem cieszy się druga generacja RAV4. Jest to solidna konstrukcja, o niskim stopniu awaryjności, związana z tanimi naprawami. Napęd 4×4 być może nie należy do najlepszych, jednak w połączeniu z podwyższonym nadwoziem dobrze sprawdza się na dziurawym asfalcie czy polnych drogach. Model ten zaopatrzony jest w jednostki benzynowe 1.8 (125 KM) i 2.0 (150 KM) oraz 2-litrowy turbodiesel (115 KM). Wybór konkretnej z nich uzależniony powinien być od przeznaczenia auta. Jeśli zależy nam na lepszym wyposażeniu, szukajmy egzemplarzy po 2003 roku, kiedy to model ten przeszedł facelifting.

Škoda Fabia II

Škoda od wielu lat cieszy się mianem jednej z najbardziej popularnych marek w naszym kraju. Połączenie niemieckiej jakości z niższą ceną niż u naszego południowego sąsiada sprawia, że modele tej firmy są tak cenione w Polsce. Jest ona chwalona przede wszystkim za niskie koszty eksploatacji. W szczególności Fabia 1.4 16V zaliczana jest do jednych z tańszych w eksploatacji aut segmentu B. Sam silnik, który do najnowszych nie należy, wyróżnia się prostą budową i niedrogimi naprawami. Użytkownicy Fabii cenią ją sobie za duże wnętrze i pojemny bagażnik. Oczywiście Fabia nie gwarantuje takiego samego wykończenia wnętrz czy wyposażenia jak konkurencja, mimo to cieszy się dużym wzięciem na rynku wtórnym.

Škoda Octavia II Combi

Octavia II generacji jest jednym z ulubionych pojazdów Polaków. Łączy w sobie dobre właściwościowi i komfort wraz z atrakcyjną ceną. Powstała na tej samej płycie podłogowej, co inne pojazdy z grupy Volkswagena z tego okresu. Ponadto zastosowano w niej te same jednostki napędowe. Wpływa to na niezwykle bogatą dostępność części zamiennych i niższe koszta naprawy. Polecana jest w wersji combi z silnikiem 1.9 TDI. Jest to bardzo wytrzymała, oszczędna i prosta w budowie jednostka. Kierowcy cenią ją sobie za wiele komfortu, dobre prowadzenie oraz pojemny bagażnik: 580-1620 litrów!

Citroën C4

Jest to trochę niedoceniany na rynku pojazd, który stał się całkiem udanym następcą modelu Xsara. Niecodzienne wnętrze i oryginalny tył sprawiają, że wyróżnia się on na rynku. Jest to jednak pojazd o solidnie zabezpieczonym nadwoziu i w miarę udanych silnikach. Użytkownicy cenią sobie między innymi tanie części zamienne, dzięki którym naprawy nie uderzają mocno po kieszeni. Z racji nieco sportowej sylwetki polecany jest szczególnie model w wersji z dieslem 2.0 HDi o mocy 136 lub 150 KM. Zapewni on całkiem dobre osiągi przy niezbyt dużym spalaniu. Zwłaszcza kierowca i pasażer z przodu mogą liczyć na wyjątkowy komfort jazdy. Gorzej niestety bywa z tyłu i w bagażniku o niezbyt spektakularnej pojemności.

Seat Leon

Z Seatem jest podobnie jak ze Škodą. Odkąd znajduje się w grupie Volkswagen, wskoczył do wyższej ligi. Leon zbudowany jest na podzespołach Volkswagena, jednak ze sportowym zacięciem, które jest typowe dla hiszpańskiej marki. Twardsze zawieszenie i bardziej dynamiczny wygląd to znaki rozpoznawcze Leona. Odpowiednia konstrukcja sprawia, że wygląda on niczym klasyczne coupé. W przeciwieństwie do kilku konkurencyjnych marek nie gwarantuje tak wysokiej jakości wykonania czy wyposażenia, jednak rekompensuje to dynamiką jazdy i precyzją w prowadzeniu. Osoby ceniące sobie większą moc powinny wybrać 140-konny 2.0 TDI, który stanowi połączenie osiągów i ekonomii jazdy. Warto wiedzieć, że Leon niestety znajduje się w czołówce kradzionych samochodów używanych w Polsce.

Audi A4 B6

Audi A4 B6 to z kolei propozycja dla osób, które chcą do 20 tysięcy zakupić dla siebie auto klasy średniej. Szósta generacja Audi A4 jest obecnie najpopularniejszą odmianą A-czwórki na polskim rynku aut używanych. Jego zaletą jest choćby fakt, iż produkowany był w wersji z dziewięcioma silnikami w 16 odmianach. W wielu przypadkach w ofertach znajdziemy diesle 1.9 TDI o mocy 130 KM. Trudno jednak znaleźć auto, które nie przysporzy nam później problemów naprawczych. Wersje te jednak posiadają niezłą dynamikę, a także są w miarę ekonomiczne. Odradzana jest przede wszystkim wersja 2.5 TDI, która bywa mocno awaryjna. Inną niewątpliwą zaletą A4 jest przestronne i wysokiej jakości wnętrze. Jest to pojazd idealny dla kogoś, kto szuka dla siebie solidnie wykonanego, komfortowego auta i w dodatku za atrakcyjną kwotę.

Które auta są jeszcze warte uwagi?

Oczywiście w cenie do 20 tysięcy złotych znajdziemy znacznie więcej interesujących pojazdów. Jako auto rodzinne sprawdzić się może Nissan Note czy Opel Zafira B. Z pojazdów wyższej klasy polecane są: BMW Z3, Volkswagen Passat, Audi TT I 1.8, Ford Mondeo III combi 2.0 TDCi, BMW Serii 5 E39, Peugeot 407 Coupé, Volvo V50 2.0D. Do tego dochodzą takie modele jak Peugeot 307, Honda Jazz I, Renault Mégane III, Alfa Romeo MiTo 1.4, Mazda 2 1.3, Seat Altea sprzed liftingu, Mitsubishi Colt, Suzuki Swift.