Trening obwodowy – jak go wykonać?

450782243939180935.jpg

Istnieje bardzo dobre rozwiązanie dla osób, które chcą ćwiczyć intensywnie, lecz mają na to mało czasu. Jest nim trening obwodowy. Jest to forma treningowa, dzięki której można w odpowiednim czasie wypracować wysportowaną sylwetkę, a także szybko zacząć zauważać zmiany w swym ciele.

Czym jest trening obwodowy?

Trening obwodowy stanowi niezwykle intensywny plan treningowy, który wymaga wykonania co najmniej jednego ćwiczenia na wszystkie nasze główne grupy mięśniowe. Takie ćwiczenia mogą być wykonywane w warunkach domowych lub na siłowni, choć z racji małej ilości czasu preferowany jest bardziej w domu. Jest to bardzo wymagający trening, do którego należy się odpowiednio przygotować. Nie jest on jednak trudny do wykonania, dlatego polecany jest zarówno początkującym osobom, jak i tym, które regularnie prowadzą aktywny fizycznie tryb życia.

Przede wszystkim sporą rolę odgrywa tutaj dobra wydolność oddechowa oraz wytrzymałość mięśniowa. Głównym wyznacznikiem takiego treningu jest wykonanie w krótkim okresie czasowym sporej ilości powtórzeń na różne partie mięśniowe. W takim wypadku w ciągu kilkunastu minut musimy wykonać ćwiczenia, na które zazwyczaj poświęcilibyśmy znacznie więcej czasu. Jeśli szukaliśmy do tej pory dla siebie sposobu na poprawę kondycji oraz wydolności organizmu, to właśnie trening obwodowy będzie dla nas najlepszym wyjściem.

Jak się nastawić?

Na samym początku musimy sobie zdać sprawę, że do takiego treningu należy podchodzić z głową. Nie można już przy pierwszym podejściu przeciążyć zbytnio organizmu, gdyż możemy potem tego mocno żałować. Przy sporym wysiłku zakwasy w takim wypadku będą niezwykle bolesne. Bardzo ważne jest stopniowanie obciążenia oraz intensywności treningu.

Jak już zostało wspomniane, możemy ćwiczyć zarówno w domu, jak i na siłowni. Ogromną zaletą takiego planu treningowego jest fakt, iż nie mamy tutaj z góry narzuconego nam rygoru pod względem ćwiczeń. Dobierane są one przez nas pod konkretne preferencje. W danym momencie możemy zdecydować się na trening ogólnorozwojowy lub konkretne ćwiczenia na dwie lub trzy partie mięśniowe wraz z kilkunastoma obwodami. Dokonywany rozwój poszczególnych grup mięśniowych wpływa na fakt, iż taki trening często stosowany jest na masę.

Jak trenować?

Trening obwodowy łączy często w sobie szybkość oraz precyzję ćwiczeń. Przekłada się to następnie na skuteczność i efektywność. Aby zbytnio nie obciążać organizmu i dać mu czas na regenerację, powinniśmy trenować około 3 razy w tygodniu. Za każdym razem między dniami treningowymi musimy dać sobie przynajmniej jeden dzień na odpoczynek dla regeneracji organizmu. W przypadku samych ćwiczeń muszą się one odbywać przez około 20-30 minut bez przerwy. Ich intensywność i szybkość sprawia, że możemy liczyć na budowanie masy mięśniowej, a także spalanie tkanki tłuszczowej.

Zasady treningowe

Podczas każdego cyklu treningowego mamy do wykonania 10-12 różnorodnych ćwiczeń. Istotne jest to, aby nie trenować po sobie tych samych grup mięśniowych – potrzebują one chwili na odpoczynek. W każdej serii do wykonania jest 10 powtórzeń. Przy zmianie formy ćwiczenia możemy sobie pozwolić na kilkanaście, kilkadziesiąt sekund odpoczynku. Kontrolujmy przy tym czas, by mieścić się w wyznaczonych sobie granicach.