Czy warto ćwiczyć na bieżni?

450782243937935144.jpg

Czy warto ćwiczyć na bieżni? Jest to częste pytanie zadawane przez osoby, które zwłaszcza w okresie jesiennym i zimowym chcą zadbać o swą kondycję. Kiedy nie mamy jak trenować na zewnątrz, to bieżnia może okazać się dla nas świetną alternatywą wobec tradycyjnego joggingu.

Oczywistym jest, iż występują różnice między bieganiem w ternie a wykorzystywaniem bieżni. Przede wszystkim w obu przypadkach występuje odmienna praca nóg. W przypadku korzystania z takiej maszyny nasza noga automatycznie odjeżdża, w wyniku czego ciało instynktownie reaguje na to w konkretny sposób. Dla osób, które przyzwyczajone są do klasycznego biegania, korzystanie z bieżni na początku może być kłopotliwe, lecz po krótkim czasie jesteśmy w stanie do niej przywyknąć. Ponadto na bieżni mamy większe szanse rozwinąć wysokie prędkości. Nie tylko mamy praktycznie zerowy opór powietrza, to jeszcze nasz krok jest o kilka procent wydłużony. Przekłada się to na lepsze osiągi.

Zalety bieżni

Zdecydowanie bieżnia daje nam całkiem sporo możliwości. Przede wszystkim możemy trenować na niej o każdej porze dnia i nocy. Nie jest nam potrzebna ku temu dobra pogoda, warunki. Możemy ćwiczyć w zależności od obranej przez siebie opcji w domu lub też w klubie fitness. Ponadto korzystając z bieżni, mniej obciążamy nasze stawy, a także minimalizujemy ryzyko kontuzji. Bieżnia ma swoje niekwestionowane zalety. Typowa bieżnia daje nam możliwość precyzyjnego zaplanowania treningu. Zgodnie z ustawieniami naszego urządzenia możemy wybrać dla siebie optymalną prędkość czy też obciążenie podczas biegu. W czasie treningu sprawdzamy dystans przez nas przebyty oraz ilość spalanych kalorii czy pokonany dystans. Większość modeli dostępnych na rynku daje nam także okazję do zmiany kąta nachylenia pasa biegowego. W wyniku tego możemy trochę symulować warunki biegu pod górę. Często takie urządzenie jest wykorzystywane do treningu po kontuzji lub jako element rehabilitacji, zwłaszcza w trybie chodzenia.

Są jakieś wady?

Oczywiście bieżnia nie jest wolna od wad. Trenując na niej, jesteśmy mimo wszystko zamknięci w czterech ścianach, brak nam kontaktu z przyrodą. Przez to brakuje nam ciekawych widoków podczas biegu. Ponadto posiadamy wtedy gorsze warunki tlenowe. Bieganie na bieżni może stać się monotonne, albowiem w przypadku klasycznego treningu możemy zmieniać swą trasę. Często się zdarza, że komputery w bieżniach pokazują niedokładne pomiary naszego treningu.

Jaką bieżnię wybrać?

Kiedy znamy już najważniejsze zalety bieżni, warto również zastanowić się nad wyborem konkretnego modelu. Z powodu zwiększającej się popularności tych urządzeń na rynku znajdziemy coraz więcej modeli zarówno z niższej, jak i wyższej półki cenowej. Różnią się one między sobą jakością i ilością programów treningowych. Niezwykle istotna w tym momencie jest długość pasa bieżni, albowiem musi być dostosowana do wzrostu. Przykładowo – jeśli mamy powyżej 180 centymetrów wzrostu, to bieżnia musi być dłuższa niż 140 cm. Dodatkowo nasz model powinien być dopasowany do wagi. Zazwyczaj znajdziemy u producenta informacje o maksymalnym obciążeniu. Wybierajmy modele z przynajmniej 10-kilogramowym zapasem. Zwróćmy uwagę także na stopień amortyzacji. Im jest ona bardziej profesjonalna, tym mniejsze obciążenie naszych stawów. Bardzo ważnym aspektem jest też moc silnika. Im jest ona niższa, tym mniejsze szanse mamy na efektywny trening. Absolutne minimum to 2 KM mocy. Wiele osób sprawdza także wartość pomiaru pulsu, choć akurat jest to najmniej nam potrzebna rzecz. Dobrze, jeśli bieżnia zaopatrzona jest w specjalny przycisk bezpieczeństwa – w razie kontuzji lub innego zdarzenia możemy od razu zatrzymać pracę urządzenia.

Podsumowując. Oczywiście, że warto ćwiczyć na bieżni. Może być ona świetną alternatywą dla nas w okresie zimowym. Istotne jest jednak rozsądne podejście do treningu oraz zakup solidnego urządzenia.